Oryginalna architektura, najwyższy standard wykończenia i nowoczesne technologie. Takie warunki spełniają dwie zabytkowe kamienice w prestiżowej lokalizacji w centrum Warszawy. Foksal 13 i 15 to kamienice, w których firma GHELAMCO postanowiła ocalić i zrekonstruować wszystko, co stanowi o wyjątkowości budynków. Jak za dawnych lat stały się eleganckimi, śródmiejskimi rezydencjami.
FOTOGRAFIA WNĘTRZ Z WYŻSZEJ PÓŁKI
Bardzo ucieszyłem się na wiadomość współpracy fotograficznej przy luksusowych kamienicach Foksal 13/15. Zanim przystąpiłem do realizacji zlecenia dużo czytałem na temat historii kamienic oraz całego procesu rewitalizacji nieruchomości. Nie chciałem pominąć żadnego detalu i jak najlepiej oddać na fotografii ogrom pracy jaki został poniesiony przez grupę specjalistów. Sercem obu kamienic Foksal 13/15 są pięknie odrestaurowane, połączone ze sobą wewnętrzne dziedzińce.
Jeden z nich ma szklane zadaszenie, tworząc tym sam komfortowe patio z recepcją i strefą spotkań, gdzie mieszkańcy i ich goście mogą porozmawiać przy kawie lub herbacie. Tutaj dokładnie rozpoczynam swoją przygodę z fotografią wnętrz tych luksusowych kamienic. Muzyka płynąca z głośników tworzy niesamowity klimat i powoduje, że wszystko co za bramą przemija i w tej chwili nie ma znaczenia aby móc cieszyć się chwilą luksusu. Dopełnieniem tego luksusowego charakteru są usługi w zakresie osobistego concierge. Profesjonalne doradztwo i pomoc, z których korzystają mieszkańcy rezydencji nie tylko zapewnią codzienne wsparcie, ale uczynią życie jeszcze bardziej komfortowym. Dzięki fotografii mogę odkrywać i doznawać takich miejsc.
MIEJSCE Z HISTORIĄ
Ulica Foksal od początku swojego istnienia była adresem dla elit. W XVIII w. powstał tu elegancki ogród miejski, wzorowany na londyńskim parku Vauxhall, w którym organizowano bale i widowiska. Wzdłuż dawnej ogrodowej alei swoje pałace i rezydencje zaczęła wznosić warszawska arystokracja i burżuazja. W dwudziestoleciu międzywojennym ulica Foksal stała się ulubionym miejscem spotkań śmietanki towarzyskiej stolicy, która spędzała czas w owianych sławą kawiarniach Café Snob i Café Bodo.
W latach 1895-1898 pod adresem Foksal 13 i 15 powstały dwie luksusowe kamienice, które zaprojektował i zbudował architekt Artur Otton Spitzbarth. Od początku były one domem wielu znamienitych postaci, zasłużonych dla polskiej kultury i państwowości. W latach 30. kamienica Foksal 13 stała się własnością słynnego przedsiębiorcy i „króla czekolady” – Jana Wedla, który przebudował ją i wyposażył w liczne nowoczesne udogodnienia, m.in. pierwszą w Warszawie panoramiczną windę.
DESIGN I NOWOCZESNE TECHNOLOGIE.
Tradycja to piękno, które trzeba chronić, dlatego deweloper postanowił połączyć bogate w historyczne detale wnętrza Foksal z luksusowym współczesnym wzornictwem. Klatki schodowe z rzeźbionymi supraportami i portalami, posadzki z białego marmuru, ręcznie kute balustrady czy ścienne malowidła z neobarokowymi motywami oczarowują niepowtarzalnym pięknem.
Unikatowego charakteru dodaje kamienicom strefa SPA z sauną i jacuzzi, sala fitness oraz taras z widokiem na centrum Warszawy. W podziemiach znajduje się parking na kilkadziesiąt aut, wyposażony w nowoczesny system wind.
MIESZKANIE ZE SZTUKĄ W TLE
Całą inwestycję można przyrównać do renowacji dzieła sztuki. Przywrócenie polichromii do pierwotnego wyglądu jest zadaniem szczególnie trudnym. Dla uzyskania dawnych barw oraz przetarć, konieczne było przeprowadzenie tzw. transferu. Polega to na ostrożnym odcięciu zdobionych fragmentów tynku przytwierdzonego do słomianych mat i ponownym umieszczeniu części polichromii we właściwym miejscu.
Miejsca poszczególnych fragmentów punktowo malowano przy użyciu specjalnych, bardzo precyzyjnych pędzli o średnicy niewiele większej niż igła. To przestrzenie wypełnione artyzmem, niepowtarzalne i odporne na przemijające mody, które nigdy się nie zestarzeją.
PRESTIŻ TKWI W SZCZEGÓŁACH
Najbardziej ambitnym wyzwaniem związanym z renowacją było odtworzenie pierwotnego wyglądu fasady. W 1898 roku, kiedy budynek powstał, jego front obfitował w zróżnicowane detale architektoniczne.
W latach 30-tych pozbawiono go dekoracji zgodnie z panującym wtedy stylem modernistycznym. Ghelamco postanowiło przywrócić kamienicy jej pierwotny wygląd i odtworzyło detale na podstawie jednego odnalezionego zdjęcia!